10
PAZ 2024
Gala z okazji Dnia Edukacji Narodowej 14 października
-
Kategoria:
-
Dla mieszkańców
01
MAJ 2024
Jak wyglądało nasze miasto 20 lat temu przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej? Zdecydowanie inaczej! Środki płynące z krajów Unii do Polskii pozyskiwane dofinasowania dla Iławy stworzyły na przestrzeni lat ogromne możliwości inwestycje, których efekty widać dziś gołym okiem. Poprawa infrastruktury drogowej poprzez budowę obwodnicy północnej, powstanie krytej pływalni, czy też przebudowa terenu przed Dworcem Głównym to zaledwie kilka z nich. Co jeszcze zmieniło się w naszym mieście dzięki członkostwu w Unii?
Cofnijmy się na chwilę w czasie i spójrzmy na mapę Iławy z 2004 roku. Nie ma na niej obwodnicy łączącej ulicę Dąbrowskiego z ulicą Ostródzką, nie ma także wielu innych ulic jak Piaskowa czy Kazimierza Odnowiciela. Nie ma na niej nawet całych osiedli: Piastowskiego czy Żołnierzy Wyklętych.
Na mapie z 2004 roku nie znajdziemy też takich obiektów jak Centrum Turystyczno-Rekreacyjne, Centrum Aktywności Lokalnej, Ekomarina baza wioślarska, orliki, siłownie plenerowe. Brakuje na niej dróg rowerowych nad rzeką Iławką, czy Lasku Miejskiego. Po ulicach miasta kursują autobusy starego typu, tzw. ogórki, nie ma biletomatów. Wiele terenów pozostaje na mapie niezagospodarowanych, a tym samym, w wielu przypadkach są one poza zasięgiem mieszkańców.
Jak to wygląda to z bliska? Wybierzmy z mapy na przykład miejski amfiteatr. Ma on kształt prowizorycznej sceny i tymczasową instalację techniczną.
Z lotu ptaka widać niebieską plandekę, która pełni funkcję prowizorycznej ochrony przed deszczem i wiatrem. Za scenę służy podest z desek. Całość przyprawiała zapewne o ból głowy pracowników Iławskiego Centrum Kultury. Czy wiatr nie naruszy konstrukcji? Te znaki zapytania zniknęły w 2009 r., kiedy iławski amfiteatr doczekał się budowy nowoczesnej sceny i profesjonalnego zadaszenia wraz z konstrukcją do podwieszania elementów nagłośnienia i oświetlenia. Inwestycja miała olbrzymi wpływ na wzbogacenie repertuaru wydarzeń kulturalnych dla mieszkańców Iławy i odwiedzających jej turystów. Całkowita jej wartość wyniosła prawie 5 mln złotych, w tym miasto zapewniło wkład własny w wysokości 3,74 mln złotych.
Pod tą nazwą kryje się znany wszystkim mieszkańcom iławski basen. Oddana do użytkowania w 2011 r. pływalnia do dnia dzisiejszego cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Cały kompleks składa się z: basenu pływackiego, basenu rekreacyjnego, jacuzzi, 50-metrowej zjeżdżalni, kręgielni, siłowni oraz saun. Dzięki inwestycji mieszkańcy i turyści zyskali nową atrakcję, która umożliwia treningi pływackie, czy rekreację wodną również w okresie zimowym. Na basenie uczniowie początkowych klas szkół podstawowych rozpoczynają lub rozwijają naukę pływania. Iławscy sportowcy przygotowują się do kolejnych sezonów startowych. Ta inwestycja okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę, dzięki której na mapie miasta pojawiła się nowa atrakcja do spędzania wolnego czasu. Unia Europejska dofinansowała budowę centrum kwotą ponad 6,6 mln złotych, a całkowity koszt inwestycji to blisko 16,5 mln złotych.
W 2012 r. Iława, położona nad najdłuższym jeziorem w Polsce, oddała do dyspozycji żeglarzy i motorowodniaków nowoczesną Ekomarinę. Przystań została wyposażona w pomosty cumownicze, pomieszczenia dla bazy wioślarskiej, tarasy i sale wykładowe, punkty czerpania wody i energii elektrycznej, natryski i inne udogodnienia dla zwolenników jez. Jeziorak. Utworzono kompleksowy system odbioru odpadów stałych i płynnych z łodzi, co pozytywnie wpłynęło na ochronę i utrzymanie czystości jeziora i jego brzegów. Cały kompleks idealnie wkomponował się w okolicę i obecnie jest jej nieodzownym elementem. Wartość inwestycji wyniosła ponad 3,85 mln złotych w tym wysokość unijnego wsparcia 1,93 mln złotych.
Dorośli iławianie pamiętają, jak wyglądał lasek za stadionem miejskim przed 2017 r. Bujna roślinność i kilka wydeptanych „na skróty” ścieżek. Mało kto zwracał uwagę na pięknie pomniki przyrody w postaci ponad 200-letnich dębów czy grabów. Rewitalizacja tego terenu tchnęła w niego nowe życie i dosłownie odsłoniła ukryte skarby natury. Powstały spacerowe ścieżki dydaktyczne. Zainstalowano elementy małej architektury w postaci ławek, hamaków, iluminacji świetlnych czy opisów przyrodniczych zabytków. Dzieło zwieńczyły kładka widokowa oraz trasa rowerowa nazwana Rowerowym Parkiem Umiejętności. Miejsce zapomniane przez mieszkańców i nieznane wśród turystów zaprezentowało się w nowym wydaniu. I zaskarbiło sobie sympatię oraz stało się jednym z ulubionych miejsc relaksu w naszm mieście. Wystarczy spojrzeć na to jak często pojawia się w mediach społecznościowych na różnego rodzaju zdjęciach lub relacjach. Na rewitalizację lasku wydano blisko 5 mln złotych, a wkład Unii Europejskiej wyniósł ponad 3,5 mln złotych.
Blisko 35 mln złotych kosztowała inwestycja, bez której obecnie trudno byłoby w Iławie funkcjonować. Mowa o obwodnicy, która połączyła dwie skrajne części naszego miasta poprzez wybudowanie drogi łączącej ul. Lubawską z ul. Dąbrowskiego. Na odcinku 1,14 km wybudowano całkowicie nową drogę z całą infrastrukturą wodociągową, oświetleniową i deszczową. Wybudowano estakadę nad Kanałem Iławskim oraz nowy most nad rzeką Iławką. Na powierzchni 20 tys. mkw. wzmocniono podłoże i wymieniono grunt. Północna Obwodnica Iławy jest bezpośrednio połączona z drogą krajową nr 16, stanowiącą główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur. Powstała ważna arteria drogowa, która znacząco rozluźniła ruch tranzytowy wewnątrz miasta. Dofinansowanie inwestycji przez Unię Europejską wyniosło 27,7 mln złotych.
To inwestycja, która z pewnością mocno zmieniła iławską przestrzeń publiczną. Okolice dworca PKP, a konkretnie park przez który wiodła droga w kierunku miasta pamiętał jeszcze lata ’80 XX w. Zapoczątkowane w 2017 r. prace budowlane zmieniły to miejsce nie do poznania. Nowe ścieżki, ławki, elementy małej architektury, maszty z flagami, odrestaurowana lokomotywa, która stanęła w centralnym punkcie placu dodały temu miejscu pozytywnej energii. Kamień upamiętniający wkład iławskich kolejarzy w rozwój miasta oraz wydobywający się z zabytkowej lokomotywy gwizd symbolizujący odjazd to dodatkowa atrakcja i uhonorowanie ważnych dla Iławy postaci. Prócz walorów wizualnych przebudowa placu przed dworcem PKP zintegrowała pasażerski transport kolejowy z miejską komunikacją publiczną. Nowe zatoczki i przystanki dla autobusów, odpowiednie oznakowania, wielofunkcyjne wiaty Bike & Ride miejsca parkingowe, tzw. strefa Kiss & Drive (krótkiego postoju) wprowadziły ułatwienia dostoswane do oczekiwań mieszkańców i turystów. Dopełnieniem inwestycji był zakup pierwszych autobusów z napędem ekologicznym, które zapoczątkowały wymianę floty transportowej Zakładu Komunikacji Miejskiej w Iławie. Cała inwestycja zamknęła się kwotą ponad 28,6 mln złotych, z czego wkład unijny wyniósł ponad 16,7 mln złotych.
To obok budowy Północnej Obwodnicy Iławy inwestycja, która swoim zasięgiem objęła największy obszar naszego miasta. Podzielona na III etapy, została zapoczątkowana w 2017 r., a ukończona w 2021 r. Jej celem, jak wskazuje sama nazwa projektu, było wykorzystanie potencjału rzeki Iławki i okalających ją terenów. Zrealizowane prace z pewnością spełniły założenia w 100%. Powstałe dydaktyczne ścieżki piesze, rowerowe, miejsca relaksu i odpoczynku, widokowe tarasy, ławki, elementy infrastruktury, oświetlenia, budki lęgowe, budki dla owadów, nasadzenia to tylko pierwsze z brzegu przykłady jak strategiczną dla Iławy była i jest ta inwestycja. Rzeka zyskała nowy wizerunek, mieszkańcy i turyści kolejne szlaki do zwiedzania i spędzania wolnego czasu. Dotychczas zapomniane miejsca otrzymały nowy blask. Należy zaznaczyć, że przy pracach zadbano również o zabezpieczenie siedlisk fauny i flory. Zwiększenie wiedzy i świadomości mieszkańców o otaczających ekosystemach i walorach przyrodniczych stanowi do dzisiaj wartość dodaną całej inwestycji. Nie można zapomnieć o 29 metrowej kładce, która do Iławy dotarła prosto z Rotterdamu i połączyła dwa brzegi Iławki. Spacery brzegiem rzeki stały się jedną z ulubionych form spędzania wolnego czasu o każdej porze dnia. Na realizację całej inwestycji wydano niebagatelną kwotę ponad 21,2 mln złotych. Wkład unijny wyniósł ponad 13,1 mln złotych.
Są również takie inwestycje, które na pierwszy rzut oka nie są widoczne, a jednak są bardzo istotne dla miasta. Dzięki wsparciu unijnemu zrealizowano termomodernizację dwóch iławskich podstawówek: Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Konopnickiej i Szkoły Podstawowej nr 4 im. Polskich Podróżników. Poprawiono efektywność energetyczną obu placówek, co przyczyniło się do zwiększenia komfortu nauki uczniów oraz zmniejszyło koszty związane z ogrzewaniem. Dokonano wymiany stolarki okiennej i drzwi, docieplenia elewacji, modernizację instalacji c.o. oraz remontu poszycia dachowego. Termomodernizacja przyczyniła się do zmniejszenia zapotrzebowania na ciepło i obniżenia zużycia energii, a tym samym obniżenia kosztów utrzymania budynków obu szkół. Inwestycja przyczyniła się również do ograniczenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery w wyniku redukcji emisji CO2. W tym przypadku kwota inwestycji wyniosła ponad 7,2 mln złotych w tym wkład UE 2,9 mln złotych.
Jak najlepsza edukacja przyszłych pokoleń iławianek i iławian jest priorytetem. Taka myśl przyświecała opracowaniu i realizacji projektu wyposażenia wszystkich iławskich podstawówek w nowoczesny sprzęt dydaktyczny. Ta inwestycja jest przykładem tzw. miękkich projektów, których celem jest rozwój kompetencji społeczeństwa. Pozyskane w wysokości ponad 760 tys. złotych środki unijne pozwoliły w pełni wyposażyć:
3 pracownie językowe
3 pracownie nauk ścisłych
2 pracownie edukacyjno-terapeutyczne
4 pracownie komputerowe
3 pracownie aktywności fizycznych
pracownię integracji sensorycznej
Całkowita wartość projektu wyniosła blisko 900 tys. złotych.
Zakup 2 elektrycznych autobusów wraz ze stacją ładowania, 7 tablic dynamicznej informacji pasażerskiej, budowa drogi rowerowej od ul. Kopernika do Dworca PKP oraz wymiana oświetlenia ulicznego na nowoczesny system LED na os. Piastowskim. Te inwestycje zostały zrealizowane dzięki kolejnemu zastrzykowi unijnych pieniędzy. Mowa o dotacji wysokości ponad 5,5 mln złotych, do której miasto dołożyło kwotę blisko 2,5 mln złotych. Z jednej strony został ograniczony ślad węglowy i emisja zanieczyszczeń, przy zmniejszeniu kosztów eksploatacji pojazdów i wykorzystaniu energii elektrycznej, z drugiej zachęciło to mieszkańców do korzystania z alternatywnych form transportu np. rowerów. Po zrealizowanych inwestycjach teren za parkingiem miejskiego targowiska zmienił się nie do poznania. Powstało nowe miejsce dla spacerów i relaksu.
- Nasze miasto odmieniło swoje oblicze dzięki pozyskiwanym na przestrzeni lat środkom płynącym z Unii Europejskiej. Tu należą się ogromne podziękowania i wyrazy uznania dla wszystkich pracowników wydziału inwestycyjnego, którzy byli niezwykle skuteczni w ściąganiu funduszy dla Iławy. O tym, że efekty tych inwestycji mają ogromny wpływ dziś dla nas wszystkich nikogo przekonywać nie trzeba. Mamy nowe ulice, drogi rowerowe i piesze, obiekty użyteczności publicznej, miejsca do spacerów, rekreacji, a dzięki temu nasze miasto staje się co raz bardziej atrakcyjnie dla mieszkańców, turystów i inwestorów prywatnych, zwłaszcza sektora branży turystycznej i handlowej. Podziękowanie za wkład w rozwój Iławy należą się wszystkim poprzednim władzom samorządowym, burmistrzom i radnym rady miejskiej, którzy inicjowali wszelkie pozytywne zmiany na przestrzeni tych wyjątkowych 20 lat. – mówi burmistrz Dawid Kopaczewski
10
PAZ 2024
Kategoria:
Dla mieszkańców
09
PAZ 2024
Kategoria:
Dla mieszkańców
09
PAZ 2024
Kategoria:
Mienie komunalne - ogłoszenia